GameCamp 2017: SpeedGame (WIP)

Ideana on luoda peli, jossa käytetään hyväksi vanhojen arena shooter -pelien liikkumistapoja ja yritetään suorittaa kenttiä mahdollisimman nopeasti. Peliin on kopioitu Quake 3 Arenan, sekä Painkillerin liikkumistavat ja luotu niiden pohjalta uniikki liikkumistapa, joka mukailee eniten Valven Source Enginen (Counter-Strike) liikkumista. Tarkoituksena ei ollut saada tätä peliä valmiiksi GameCampin aikana, vaan luoda vahva perusta ensimmäisen persoonan pelille, jota voidaan jatkojalostaa kolmannen vuoden opiskelun projektissa.  Projektissa oli mukana vain yksi koodari ja ei ketään muuta, joten pelistä puuttuu lähes kaikki grafiikka.

Pelin suunnittelu alkoi miettimällä sitä, miten parhaiten saisi kopioitua liikkumisen vanhoista pelimoottoreista Unityyn. Quake 3 Arenan lähdekoodi on nykyään id:n githubissa saatavilla, joten sen porttaaminen Unityyn oli suhteellisen suoraviivainen prosessi. Lopputuloksena pelaajalla on erittäin samankaltainen tuntuma liikkumiseen, kuin alkuperäisessä pelissäkin. Quake 3 Arenan liikkumiseen päätettiin kuitenkin lisätä vielä Quake 3 Arena modin CPMA:n liikkuminen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja voi kääntyä paljon nopeammin menettämättä nopeutta. Onneksi myös CPMA:n koodi on saatavilla. Painkillerin lähdekoodia ei ole saatavilla, joten liikkuminen täytyi kopioida testaamalla itse peliä ja kopioimalla liikkumistapa Unityyn. Pitkän yritys/erehdys testauksen jälkeen Painkillerin liikkuminen saatiin kopioitua Unityyn, mutta muutamia bugeja löytyy vielä.

Kenttäsuunnittelussa käytetään hyödyksi jo valmiiksi olemassa olevia konsepteja muista vastaavista peleistä/modeista (DeFraG, KZ). Isossa osassa ovat leijuvat alustat ja suuret pudotukset. Vaikeammissa kentissä alustat ovat pienempiä ja niiden välit ovat isompia, jolloin pelaajan täytyy olla tarkempi liikkeissään. Kentät ovat kuitenkin varustettu checkpointeilla, joten pudotessaan pelaajan ei tarvitse aloittaa alusta. Pelaajalla on myös joissain kentissä käytössään raketinheitin, jolla voi suorittaa ns. rocket jumpin, eli mahdollisuus ampua itseään jalkoihin ja käyttää räjähdyksen voimaa hypyn vahvistamiseksi. Suunnitteilla on myös grappling hook ja muita aseita, joilla suoritetaan haasteita vaikeammissa kentissä.

Esimerkki yksinkertaisesta kentästä, jossa käytetään Painkillerin liikkumista.

Esimerkki kentästä, jossa käytetään Quaken liikkumista.

Pelistä siis puuttuu vielä äänet ja grafiikat, mutta tarkoituksena onkin aloittaa nyt syksyllä projekti, jossa joko jatketaan tämän pelin kehitystä, tai luodaan uusi peli tämän projektin pohjalta.

Tekijä: Miika Laurila

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *