HighGround on ensimmäisen persoonan peli, joka sisältää puzzle- ja tasoloikka-elementtejä. Pelaajan tavoitteena on jokaisessa kentässä selviytyä erilaisista esteistä ja saavuttaa teleportti, jonka avulla pääsee etenemään seuraavaan kenttään. Esteet vaativat pelaajalta sekä sorminäppäryyttä että ongelmanratkontaa.
Pelin päämekaniikka on kentissä olevien laatikoiden venyttäminen. Laatikoita voi tavallisesti pidentää ja lyhentää hiirellä klikkaamalla. Laatikot ovat pelimme pääteema ja erittäin tärkeä osa peliä. Laatikoita on 4 erilaista.
Valkoinen – Laatikko pysyy paikallaan ja sitä ei pysty hallitsemaan.
Sininen – Pelaaja pystyy hiiren vasemman ja oikean näppäimen avulla pienentämään ja suurentamaan laatikkoa.
Vihreä – Käyttäytyy kuin sininen, mutta laatikko alkaa pienentyä automaattisesti, kun sen venyttämisen lopettaa.
Violetti – Laatikko pienenee ja suurenee itsestään.
Kenttäsuunnittelu
Kenttien lähtökohtana on se, että pelaaja aloittaa kentän alaosasta ja maali on aina kartan korkeimmalla paikalla. Pelaajalla suunta on siis aina ylöspäin. Jokaisella kentällä on oma teemansa: yhdessä testataan pelaajan ongelmanratkaisutaitoja, kun taas toinen on täynnä haastavia tasohyppelytaitoja mittaavia esteitä.
Grafiikka
Grafiikoista halusimme yksinkertaisia: ruohotasoja ympäröi vesi ja värikäs taivas on täynnä pieniä tähtiä. Liikuteltavat laatikot ovat yksivärisiä ja näin ollen erottuvat hyvin kivi- ja ruohotaustasta. Laatikkoteema jatkuu myös kenttien ympärillä: koristeellisia laatikoita on niin vedessä kuin ilmassakin.
Pelin kehittäminen
Pelikehittäminen oli koko tiimin mielestä rentoa ja mukavaa. Opimme paljon asioita Unitystä, pelisuunnittelusta ja 3D-mallintamisesta. GameCampillä työskentely oli melko vapaata ja aikataulut olivat tiimin kesken hyvin sovittavissa. Täydellinen kurssi kesälle, mikäli pelikehittäminen kiinnostaa!
Tiimin jäsenet
Valtteri – Koodari
Sami Hautamäki – Koodari
Kai Heikkilä – Koodari
Jemina Aittomäki – Grafiikka
Mikko Arjola – Grafiikka
[LATAA PELI]