RALLY SPORT D

Lopulliseksi projektiksemme valikoitui ralli/autotaistelupeli. Inspiraation lähteinä toimivat Remedyn Death Rally ja Stainless Gamesin Carmageddon 2.

Tavoitteena oli lisätä yksinkertaisen ralliprototyypin päälle combat-mekaniikat ja monimutkainen kaupunkikartta, jota voi käyttää usean erilaisen radan kanssa.

Pelin teossa ei ilmennyt sen suurempia haasteita, ääniäijellä oli vähän muuta menoa alkupuolella, mutta pääsi hyvin mukaan loppua kohti. Suurimmaksi osaksi peli tuli tehtyä kotoa käsin Discordia, sekä Unityn collab toimintoa hyväksikäyttäen.

Pelissä itse auto on pääosassa, joten auton fysiikoiden mallintamiseen ja auton osien käyttäytymiseen on käytetty aikaa.

Auton moottori tuottaa tietyn määrän vääntöä tietyllä vaihteella, mikä tietenkin nostaa auton kierroslukuja. Kierroslukujen kasvaessa automaattivaihteisto iskee päälle ja vaihtaa seuraavalle vaihteelle, jolloin kierrosluvut laskevat, sillä auto tuottaa nyt eri määrän vääntöä kun viime vaihteella, aivan kuten oikeatkin autot. Kierrosluvut vaikuttavat myös auton moottorin ääneen.

Auton kiihtyvyyttä rajoittaa auton kokonaismassa ja moottorin teho. Auton maksiminopeutta ei ole missään määritelty, sillä se tulee luonnostaan vastaan kun ilmanvastus käy liian suureksi.

Auton renkaiden koko ja renkaissa olevat muuttujat: “grip” sekä “cornering stiffness”, vaikuttavat auton käyttäytymiseen. Auton käyttäytymisessä on myös otettu huomioon konseptit kuten: “slip angle” ja “weight transfer”.

Päävalikosta voi kustomoida autoaan vaihtamalla esim. moottoria ja renkaita, mikä vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Korin ulkonäköä ja väriä voi myös vaihtaa, kuten myös auton aseistusta. Kisaan mennään valitsemalla yksi radoista tai hiekkalaatikkomoodi, jossa voi vapaasti tutkia kaupunkikarttaa.

Itse kisoissa ajetaan ohjattua rataa pitkin useaa erilaista tietokonekisaajaa vastaan. Pelaaja voi luottaa ajokykyynsä ja driftata mutkissa sekä käyttää turboa, tai yrittää tuhota viholliset. Aseistukseen kuuluu auton ajosuuntaan räiskivä sarjatuliase, vihollisiin hakeutuva raketinheitin sekä maahan jätettävä öljyansa, joka ohjaa viholliset ojaan.

Pelin graafinen tyyli on yksinkertainen ja helposti luettavissa.

Tiimin jäsenet:

Juho Sinisalo (Ohjelmoija) – Teki autot kokonaisuudessaan, tekoälyn, sekä menut.

Jari-Pekka Salonen (Ohjelmoija) – Teki aseet ja suurimman osan tasojen geometriasta, sekä kaikenlaista säätöä.

Sofia Viita (Graafikko) – Piirsi kaiken grafiikan mitä pelissä on.

Niko Korpinen (Ääniäije) – Teki suuren osan pelin äänistä.

 

Jos auto ei käänny jostain syystä niin vaihda launcherista grafiikka asetus “simple”, siinä on joku hassu bugi tai jotain…

LATAA PELI

 

Kontrollit (joita voi vaihtaa launcherista):

Nuolinäppäimet: Kaasu/pakki/kääntyminen
Space: Käsijarru
S: Turbo
Left Ctrl: Ammu
C: Vaihda asetta
F1: Kaikenlaisia debug säätöjä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *